Salam

Manuskrip KERANA NUR KARMILA (working title) sudah ditukar tajuknya kepada 'NOMBOR 23'. Manuskrip sudah diterima oleh penerbit Jemari Seni dan sedang menunggu giliran untuk diterbitkan...

Nombor 23 adalah manuskrip genre Misteri -Polis Prosedural, yang berkisar tentang sejarah lalu sebuah keluarga. Tentang kehilangan, pencarian dan bagaimana pencarian itu telah membongkar rahsia yang sudah tersimpan sekian lama...

Untuk yang berminat mahu terus membaca... saya akn mula upload bab2 awal selepas ini...

Segala bentuk penulisan saya di sini adalah hak milik saya dan tidak boleh disalin atau diterbitkan dalam apa-apa bentuk ( cewah! macam bagus sangat!), tapi ini idea saya dan hasil kerahan otak saya, (penat tau!). Jadi saya harap anda menghormati hak saya ( belum pernah terjadi pada saya tetapi terjadi kepada kawan penulis).

Saturday, July 31, 2010

BAB 6






KIMI MEMBELEK kad walimatulurus yang sudah sedia diletakkan emaknya, Mak Minah, di atas meja di biliknya. Tertera nama pengantin perempuan, Nur Jamiah binti Muhammad Nazari yang dikenali sebagai Jamie di kalangan kawan-kawan. Jamie, orang Terengganu yang sudah lama menyimpan rasa cintanya pada Kimi, akhirnya pasrah menyerah kalah. Di bahagian bawah kad tertulis,

Aku dah letih mengharap dan menanti... and I choose to put a full stop to this crazy feeling. Kalau kau masih anggap aku kawan kau, usahakanlah untuk meraikan majlis ni.

Alhamdulillah, I'm happy for you, Kimi berbisik dalam hatinya. Hmm... Jamie akhirnya faham. Sama ada faham atau sudah letih untuk faham… Kimi tidak pasti. Namun Kimi bersyukur kerana akhirnya Jamie menemui seseorang yang boleh dikasihi selayaknya.
Ada sedikit sebak di hati Kimi. Kalaulah dia tidak kenal Nina, tidak bercinta dengan Nina, dan Nina tidak pergi dengan cara sebegitu... mungkin Jamie adalah pilihan yang terbaik untuknya. Tidak ada cacat celanya Jamie di mata Kimi. Cuma dia masih dibelenggu perasaan yang sama dan perasaan itu masih tidak berubah. Kenapa? Di mana? Apa yang terjadi pada Nina? Soalan-soalan yang jawapannya belum ditemui dan perlu dia cari.
Menginjak ke bulan-bulan akhir tahun pengajian, suatu hari Kimi menerima satu mesej daripada Jamie. Kata Jamie dia ingin berbincang tentang sesuatu. Turut dinyatakan waktu dan tempat berjumpa. Kimi sedikit hairan! Kerja kursus semua sudah siap... cuma menunggu peperiksaan akhir saja. Mungkin Jamie ingin berbincang tentang kertas peperiksaan yang pertama nanti. Siapa tahu Jamie dapat soalan bocor. Namun lain yang Kimi fikirkan, lain pula yang menantinya….
Malam ini, sewaktu Kimi mengenang kembali peristiwa bersama Jamie, jauh di Terengganu, Jamie juga sedang melakukan perkara yang sama….



REDUP POHON-POHON tua di perbukitan Minden, bersebelahan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan menyambut Kimi. Jamie duduk sambil tersenyum, menunggu di salah satu bangku kayu yang dibina bersambung dengan meja. Tempat ini selalunya menjadi tempat mereka berbincang dengan beberapa orang kawan sekursus.
“Assalamualaikum! Mana yang lain, tak datang lagi?”
“Yang lain tak akan datang. Ini perbincangan antara kita berdua aja.” Jamie mendongak memandang Kimi yang sedang mengambil tempat duduk berhadapan dengannya.
Jamie waktu tu menahan rasa sesak nafas macam orang mahu semput. Jamie yang sudah lama menimbang untuk mempertaruhkan perasaan malunya demi perasaan halus yang sudah lama bertapak di hati. Apa nak jadi pun jadilah, Jamie sudah nekad. Biarlah! Kalau orang mahu kata yang dia macam perigi mencari timba… dia terima saja. Dia sudah tak larat main aci sembunyi rasa hati.
Sakit sungguh! Kena pisau pun tidak sebegitu sakit.
Jamie sedang mengira pelajar yang mengangkat tangan untuk mengundi. Sampai ke giliran mengira Kimi, jantung Jamie terasa macam hendak luruh. Pandangan mata Kimi yang bersinar itu, macam mata Rashidi Ishak. Mungkin tak semua orang kenal akan anggota kumpulan muzik The Dead Mushroom itu. Jamie pun, cuma kenal setelah melihatnya di dalam sekeping poster. Poster iklan jean yang terlekat di tingkat empat, bahagian lelaki, di Sunshine Square Bayan Baru. Poster yang Jamie lihat sewaktu dia dibawa membeli-belah oleh Pak Longnya yang menetap di Pulau Pinang.
Jamie masih ingat bagaimana terpesonanya dia dengan renungan mata Shidee di dalam poster itu. Renungan yang panahan matanya, terus sampai ke hati. Dalam hati Jamie sewaktu itu berkata-kata, kalaulah dia berjumpa lelaki seperti itu di alam realiti... memang sah-sah dia akan jatuh cinta.
Bunyi Kimi memetik-metik jari di hadapan muka Jamie, membuatkan Jamie kembali ke alam nyata. Dia tersenyum kelat ke arah Kimi.
“Kau kenapa? Macam orang sakit aja aku tengok. Macam di awang-awangan pun ada.”
Hmm... aku memang dah lama sakit. Kau aja yang tak perasan.” Jamie mengeluh. Mulutnya dimuncungkan. Hmm... Kimi yang semedang dingin seolah-olah tak mengerti. Atau mungkin memang sengaja tidak pernah mahu mengerti.
“Kau biar betul! Kalau kau sakit, jom aku bawa kau ke klinik. Exam dah nak dekat ni. Nanti… tak fasal-fasal kau tak boleh habiskan exam. Ini final ni!” Muka Kimi keruh menggambarkan kerisauan hatinya. Hati Jamie terasa kembang berbunga menerima perhatian daripada Kimi. Rupanya tidaklah beku sangat Si Kimi ni.
“Kimi, kau masih ingatkan Nina yang kau cerita dulu?” Tiba-tiba soalan tu yang terpacul daripada mulut Jamie.
Lain yang Kimi tanya, soalan lain pula yang Jamie timbulkan. Muka Kimi kelihatan sedikit berkerut. Tanda tidak suka apabila soalan tentang Nina ditanya.
“Kenapa kau tanya? Susah aku nak cakap... dia macam hantu yang selalu menghantui aku.”
“Tentu dia sangat istimewa... sebab boleh ikat cinta kau sampai sekarang.”
“Kau ni kenapa Jamie? Angin tidak, ribut tidak… tiba-tiba aja tanya fasal Nina ni?”
“Tapi Nina kau kan dah tak ada! Kenapa kau masih nak tunggu dia?” Suara Jamie berubah nada. Mukanya ditundukkan.
“Kau tak akan faham Jamie... dan ia tak semudah yang kau sangka!” Kimi mempamerkan muka hairan. Kepalanya digaru-garu beberapa kali.
Namun muka hairan tadi secara perlahan sudah bertukar rona. Kimi seperti dapat meneka kenapa Jamie berperangai sedemikian. Dia melurut rambut ke belakang kepala. Berpusing ke belakang sebentar dan kemudian kembali berpaling menghadapkan muka ke arah Jamie.
Waktu itu juga, Jamie dengan perlahan mendongakkan kepalanya memandang Kimi. Ada air mata bergenang dan turun sedikit membasahi pipi. Jamie sudah gagal mengawal takungan air mata yang cuba disembunyikan. Tiba-tiba, empangan air mata itu pecah lalu jatuh deras membasahi pipinya. Matanya masih tidak berkedip memandang Kimi.
Kimi kelam kabut. Tidak tahu apa yang patut dibuat. “Jamie, kau okey ke? Aku minta maaf kalau aku buat kau sedih.”
“Aku okey! Aku cuma dah penat simpan rasa hati aku. Aku tak kisah apa kau nak kata. Aku cuma nak kau tahu, selama ni aku ada menyimpan hati pada kau. Aku rasa, aku faham… kau tak akan dapat terima aku. Selagi Nina masih ada di sini….” Tangannya dibawa ke dada, ditepuk ke dada beberapa kali.
Kimi masih terdiam. Dia kehilangan kata-kata.
“Aku dah cuba anggap kau sebagai kawan. Tapi aku tak boleh nak bohong hati aku. Aku sayang kau Kimi! Sayang sungguh-sungguh!” Sehabis saja ayat itu, Jamie bangun dan berlari meninggalkan Kimi.
Kimi pula, macam orang bodoh. Sekadar memerhatikan Jamie mengatur langkah dan pergi.
Semuanya macam cerita Shah Rukh Khan, Rani Mukherjee dan Kajol dalam filem Kuch Kuch Hota Hai. Cuma, dalam kisah Kimi, Rani Mukherjee adalah Nina, dan ia cuma bayang-bayang yang merosakkan ikatan persahabatan dan rasa hati Jamie.
Selepas peristiwa itu, Jamie cuba menjauhkan diri… sehingga selepas tamat pengajian pun, dia diam membisu. Dia cuba melupakan Kimi dan memutuskan hubungan persahabatan antara mereka.
Segala berita tentang Kimi, hanya diketahui melalui kawan-kawannya yang lain. Jamie masih setia menyimpan rasanya hinggalah dua bulan lepas, apabila Kimi tiba-tiba menerima panggilan daripada Jamie.
Agak terperanjat juga Kimi. Namun dia gembira kerana Jamie sudah mengakhiri fasa perang dingin terhadapnya. Kata Jamie, ibunya sedang cuba mengatur jodohnya dengan seorang ustaz lulusan al-Azhar. Dia cuma ingin memberitahu Kimi yang dia mungkin akan mengikut sahaja kemahuan ibunya.
Kimi ikhlas mengatakan yang dia rasa itu yang terbaik untuk Jamie. Sehabis ayat tu, Jamie memberi salam lalu mematikan talian.
Yang Kimi tidak tahu, selepas tu... semalaman Jamie menangis hingga bengkak matanya. Dia juga melancarkan ‘mogok lapar’ selama dua minggu. Mujur juga waktu itu… musim cuti sekolah. Kalau tidak, tak tahu bagaimana mahu memberi alasan kepada fenomena mata bengkak dan fasa hilang selera makan pada kawan-kawan dan anak-anak muridnya.
Sungguh! Dia mengharapkan ayat lain yang keluar daripada mulut Kimi. Namun nampaknya, rasa hati Kimi pada Nina masih tak berubah. Maka dia sedang menimbang untuk meletakkan titik noktah kepada sebuah penantian.
Mencintai tidak semestinya memiliki. Kalau itulah kebahagiaan Kimi, dia harus meredainya. Siapa tahu ada yang lebih baik menantinya... Ustaz Mustafa.

No comments:

Like Button, Kalau sudi klik like...

My Great Web page

SODUKU