Salam

Manuskrip KERANA NUR KARMILA (working title) sudah ditukar tajuknya kepada 'NOMBOR 23'. Manuskrip sudah diterima oleh penerbit Jemari Seni dan sedang menunggu giliran untuk diterbitkan...

Nombor 23 adalah manuskrip genre Misteri -Polis Prosedural, yang berkisar tentang sejarah lalu sebuah keluarga. Tentang kehilangan, pencarian dan bagaimana pencarian itu telah membongkar rahsia yang sudah tersimpan sekian lama...

Untuk yang berminat mahu terus membaca... saya akn mula upload bab2 awal selepas ini...

Segala bentuk penulisan saya di sini adalah hak milik saya dan tidak boleh disalin atau diterbitkan dalam apa-apa bentuk ( cewah! macam bagus sangat!), tapi ini idea saya dan hasil kerahan otak saya, (penat tau!). Jadi saya harap anda menghormati hak saya ( belum pernah terjadi pada saya tetapi terjadi kepada kawan penulis).

Friday, May 31, 2013

CCPC - BAB 9

Sambung sedikit cerita tentang CHINTA, BETO dan IKMAL HISYAM yang lama pending... buat membunag sawang yang dah mula nak timbul...



KEBELAKANGAN INI, CUACA PANAS TERIK. Sudah seminggu tiada setitik hujanpun yang turun. Bumi yang semakin nipis lapisan ozonnya, sudah tidak mampu mengitar semula kepanasan. Melihat ke luar dari dalam bangunan berhawa dingin begini, memang membuatkan dia ‘bercinta’ untuk keluar. Sayang mahu meninggalkan kedinginan yang selesa kepada cuaca panas terik yang menantinya di luar. Namun tak kanlah dia mahu berkampung di situ! Dia menggelengkan kepalanya sambil tersenyum.
Sebaik melangkah keluar dari bank, Chinta mendongak ke langit. Kemudian mengintai kereta yang diparkir di seberang jalan. Kalau ikutkan hati tadi, malas betul mahu keluar ke bank. Namun dia terpaksa juga bila memikirkan betapa lebih merbahaya membawa wang hasil jualan ke sana-sini. Bimbang juga jika ada yang memerhatikan pergerakannya tanpa dia sedar. Zaman sekarang, ramai benar orang yang malas bekerja namun mahu memiliki wang dengan cara yang mudah. Sudahnya… menyamun sahajalah kerja mereka. Dia menggeleng kepala lagi. Entah untuk kali yang ke berapa dia sendiri pun tak tahu. Sudah menjadi habitnya, kalau berfikir tentang sesuatu yang tak dapat diselesaikan, akhirnya kepala secara otomatik menggeleng.
Telefon tiba-tiba berbunyi. Kelam-kabut dia mencari di dalam beg sandang. Rupanya mama yang telefon. Mama minta Chinta belikan dia mixfruit, mama mahu buat puding trifle. Hmm… bagus jugak. Itukan puding kegemarannya.
Selesai melayan mama, dia melintas jalan dan mula menapak ke keretanya yang diparkir di bawah teduh rimbunan pokok sedikit jauh jaraknya dari jalan utama. Alhamdulillah! Hari ini, dia menang parking dengan ‘aircond’ yang natural ciptaan Allah.
“ Aduhhh… Tolonggg…”
Bunyi suara seperti orang mengerang itu membuatkan dia terhenti. Dia berkalih. Memerhati sekeliling. Namun gagal mengesan sesiapa. Hairan! Tadi bunyinya cukup jelas. Takkanlah ada hantu di siang hari begini!
“ Aduhhh… arghhh…”
Lagi sekali, bunyi itu menampar gegendang telinganya. Dia memerhati sekeliling lagi sekali. Gagal mengesan apa-apa, dia mula bersuara, “siapa tu? Jangan main-main dengan saya siang-siang ni. Saya tak takut!”
“ Tolong! Saya kat dalam longkang!”
Dalam longkang?
Segera Chinta memandang ke hadapan. Kalau tak silap dia, ada longkang sederhana besar di situ. Dia segera bergerak ke sana. Biasanya longkang di kawasan ini kering kontang dan jarang menakung air. Sebaik sampai, dia menjengok ke dalam. Apa yang dia lihat di dalam longkang itu membuat dia ternganga.




 “IKMAL HISYAM! Macam mana awak boleh landing kat dalam sana?”
Itu soalan pertama yang terbit dari mulut Chinta sebaik bertinggung menjengok ke dalam. Hampir tidak percaya apa yang dipandangnya. Longkang itu tidaklah sedalam mana pun! Namun Ikmal Hisyam seperti jatuh terlentang ke dalam dan dia kelihatan terbaring memanjang tanpa mampu menggerakkan badannya. Badannya yang gemuk itu terperosok dan seperti terhimpit memenuhi segenap ruang.
“ Aduhhh! Saya tersepak akar pokok. Gagal nak imbangkan badan dan terus masuk ke dalam. Saya rasa tangan kiri saya patah. Tolong saya… tak tahan rasanya… semutpun dah banyak ni. Aduhhh…”
Chinta garu kepala. Nak buat macam mana ni? Kalau harapkan dia sendiri mahu menolong, akibatnya nanti… sekali dengan dia terbaring di dalam sana. Kesian Ikmal Hisyam! Dalam kesian itu, terasa mahu ketawapun ada juga. Kelakar pula bila melihat Ikmal Hisyam begitu, namun dia sedaya upaya cuba menahan ketawa itu dari tersembur. Namun dia gagal menyembunyikan senyum yang terjongket di bibirnya.
“ Awak nak gelakkan saya? Sampai hatinya…”
Dia memandang sekeliling. Ternampak kelibat seorang lelaki India sedang berjalan memasuki parkir tidak jauh dari situ.
“ Awak tunggu sekejap! Saya dapatkan bantuan.” Tanpa menunggu jawapan dari Ikmal Hisyam, dia berlalu ke arah lelaki India tadi.
“ Encik! Tolong sekejap… kawan saya terjatuh dalam longkang. Tangan dia patah.”
“ Patah? Kat mana?” Soalnya. Bergerak setapak ke belakang. Chinta sedar, orang itu mengambil langkah berjaga-jaga. Mungkin dia fikir, Chinta berniat jahat. Maklumlah, zaman sekarang… manusia menipu orang dengan berbagai cara.
“ Kat longkang bawah pokok sana.” Chinta menunding jari, menunjukkan arah.
Lelaki India tu, buat muka sangsi.
“ Serius. Sumpah! Saya tak tipu!” Dia angkat tangan macam orang bersumpah. “ Saya rasa… kena panggil ambulan agaknya.” Tanpa menunggu lebih lama, dia segera menapak kembali ke lokasi dia menemukan Ikmal Hisyam tadi. Walaupun kelihatan masih sangsi, lelaki India itu akhirnya mengikut juga  dari belakang.
Oh my God!” Itu yang terlafaz dari bibirnya sebaik dia melihat Ikmal Hisyam di bawah sana. “ He must be seriously injured. You said he broke his hand?” Dia menyoal Chinta.
“ That was what he told me…”
Lelaki India itu tiba-tiba, melompat ke bawah. Dia berdiri di hujung kaki Ikmal Hisyam. Menghulur tangan dan disambut Ikmal Hisyam lalu dia cuba menarik Ikmal Hisyam supaya mampu bangun. Sekurang-kurangnya Ikmal akan lebih selesa jika dia mampu duduk berbanding dibiarkan terbaring begitu.
“ Arghhh… aduh… sakit…” Hanya jeritan tanda sakit yang kedengaran tanpa badannya beinjak walaupun seinci. Lelaki India itu menggeleng kepala. Beberapa orang lelaki yang melihat dan mendengar jeritan mula menghampiri dan menjengok ke dalam.
“ Kena panggil ambulan rasanya… can’t even move him,” komen lelaki India itu, beberapa orang yang berada di situ, turut mengangguk.
“ Kalau macam tu, saya telefon sekarang.” Dia segera mengeluarkan telefon. Kesian melihat Ikmal begitu. Waktu itu juga dia terfikir, kalaulah dia terus-terusan menambah berat badan, suatu hari… siapa tahu, nasibnya juga mungkin jadi begitu.

Tragisnya…

No comments:

Like Button, Kalau sudi klik like...

My Great Web page

SODUKU